loading...

آشنایی با انواع مبدل حرارتی کاربردهای آنها

بازدید : 93
يکشنبه 18 مهر 1400 زمان : 9:37

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی دستگاهی است که برای انتقال دما بین دو سیال با درجات دمایی متفاوت طراحی و تولید شده است. توجه داشته باشید که منظور از سیال در این جا صرفا مایع نیست و شامل بخار و گاز هم می شود. بنابر نوع مبدل حرارتی مورد استفاده، فرآیند انتقال دما می تواند گاز به گاز، مایع به گاز یا مایع به مایع باشد. این انتقال می تواند به واسطه یک جدا کننده جامد انجام شود که از اختلاط دو سیال یا تماس آن ها جلوگیری کند.

مبدل های حرارتی در مجموعه ای متفاوت از صنایع مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند و دسته ای پر شمار از مبدل ها برای موارد کاربردی سرمایش و گرمایش طراحی و ساخته شده اند.

معرفی انواع مبدل های حرارتی

با توجه به ویژگی های طراحی و نوع مکانیزم کارکردی، چندین نوع مبدل حرارتی در دسترس می باشد. متداول ترین نوع این دستگاه ها که در صنعت مورد استفاده اند شامل این موارد می باشند:

  • مبدل حرارتی پوسته و لوله ای

متداول ترین نمونه مبدل های حرارتی، مبدل های پوسته و لوله ای می باشد که از یک لوله واحد یا چندین لوله (دسته لوله) که در یک پوسته فشار سیلندری بسته قرار داده شده اند تشکیل شده است.

طراحی و ساخت این مبدل های حرارتی به گونه ای است که یک سیال در لوله یا لوله های کوچک تر جریان می یابد و سیال دیگر در پیرامون آن در لوله های دیگر یا بین آن جریان می یابد. موارد کاربردی استفاده از این نوع مبدل های حرارتی شامل پیش گرمایش، خنک سازی روغن های صنعتی و تولید بخار می باشد.

  • مبدل حرارتی دو لوله ای

این مبدل حرارتی که در واقع نوعی مبدل پوسته و لوله ای است از ساده ترین ساختار و طراحی مبدل های حرارتی بهره می برد که شامل دو یا تعداد بیشتری لوله متمرکز است.

  • مبدل حرارتی صفحه ای

این مبدل های حرارتی از صفحه های خمش دار و نازک به هم چسبانده شده ایجاد می شوند. هر جفت صفحه کانالی را ایجاد می کند که مایع سیال از آن عبور می کند و جفت های صفحه به واسطه جوش و پیچ و مهره و یا روش های دیگر به هم متصل می شوند.

  • مبدل حرارتی احیاء کننده

در مبدل های حرارتی احیاء کننده، سیال در هر دو طرف مبدل جریان می یابد که مبدل استفاده شده می تواند از نوع پوسته و لوله و یا از نوع صفحه ای باشد. از آن جایی که در این مبدل حرارتی، سیال بسیار داغ می شود، می توان از سیال خروجی برای گرم کردن سیال ورودی استفاده کرد. به این طریق می توان دمای سیال را در یک مقدارِ مشخصِ تقریبا ثابت نگه داشت.

از آن جا که طرز کار این مبدل حرارتی به صورت چرخه ای می باشد در نتیجه مقدار زیادی از انرژی ذخیره می شود. سیال خروجی گرمای خود را به سیال ورودی منتقل می کند. به این ترتیب برای ثابت نگه داشتن دمای سیال فقط به مقدار کمی انرژی اضافی نیاز می باشد. از مبدل حرارتی احیاء کننده معمولا برای پژوهش های تحقیقاتی استفاده می کنند.

  • مبدل حرارتی چرخ آدیاباتیک

در مبدل های حرارتی آدیاباتیک (بی در رو) از یک سیال میانی برای ذخیره گرما استفاده و بهره برداری می شود که این مایع در نهایت به قسمت مخالف مبدل حرارتی جا به جا می شود. این مبدل حرارتی از یک چرخ بزرگ با یک سری رشته تشکیل شده است که در اطراف مایعات می چرخد و برای جذب یا انتقال گرما به کار برده می شود.

  • مبدل حرارتی خنک کننده هوا

در انواع مبدل های حرارتی خنک کننده هوا لوله‎ های عبوری سیالات وسط فین ‎های انتقال حرارت احاطه ‎شده ‎اند که معمولاً در رادیاتور ماشین، رادیاتور فن کویل‎ ها، کندان سور یخچال ‌‏ها و کویل‎ های حرارتی که منبع آب دائمی در دسترس نیست استفاده و بهره برداری می شوند.

نحوه کارکرد مبدل حرارتی چگونه است؟

در مبدل های حرارتی دو سیال در حال جریان است که یک سیال حرارت را جذب می کند و سیال دیگر وظیفه انتقال حرارت را به عهده دارد. مثال بارز این فرآیند، پدیده همرفت می باشد. اما در مبدل حرارتی بدون آن که دو سیال با هم تماس حاصل پیدا کنند، تبادل گرمایی صورت می پذیرد.

مبدل های حرارتی می توانند از نوع جریان موازی، جریان متقاطع یا جریان مخالف باشند. در مبدل های حرارتی جریان موازی، دو سیال به صورت هم جهت در حال ورود و خروج هستند. در مبدل های حرارتی جریان متقاطع، دو سیال به صورت عمود بر هم در حال جا به جایی هستند و در مبدل های حرارتی جریان متقاطع، دو سیال به صورت مخالف هم در حال جا به جایی می باشند. اثر گذاری مبدل های حرارتی جریان مخالف از سایر مبدل های دیگر بیشتر می باشد.

گذشته از دسته بندی مبدل های حرارتی بر اساس جریان سیال، انواع مختلف دیگری وجود دارد که بر اساس ترکیب آن ها تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال برخی از مبدل های حرارتی از لوله های چند گانه تشکیل شده اند یا در نوع دیگر از تعدای صفحات با فضای کافی برای جریان یافتن سیال بین آن ها، تشکیل شده اند. نکته ای که به آن باید توجه کرد این است که همه مبدل های حرارتی از نوع مایع به مایع نیستند و می توان از رسانا های دیگر برای انتقال حرارت استفاده کرد.

چه عواملی می تواند عملکرد مبدل های حرارتی را بالا ببرد؟

عواملی چون نوع متریال هایی که در ساخت و تولید آن ها به کار رفته است که اگر با کیفیت بالا باشند می تواند رانمان مبدل های حرارتی را بالا ببرد.

  • جنس و نوع و تراکم فین هایی که در مبدل های حرارتی استفاده می شود حائز اهمیت می باشد.
  • جریان هوایی که وارد می شود آیا به صورت طبیعی می باشد که این طبیعی بودن یک امتیاز بالا برای مبدل و میزان هوایی ک عبور می کند با توجه به دمای سیال های سرمایشی و گرمایشی و افت فشار فین ها می باشد.

کاربرد های مهم مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی در تمام حوزه های صنعتی، هم برای خنک کاری و سرد سازی و هم برای گرما رسانی محل قابل استفاده و بهره برداری می باشند. در ادامه موارد کاربردی مبدل های حرارتی را به تفکیک انواع مورد تشریح قرار خواهیم داد:

  • مبدل های حرارتی پوسته و لوله ای

از این مبدل های حرارتی در صنایع تصفیه روغن، پیش گرمایش، خنک سازی روغن، تولید بخار، احیای دمای بویلر، سیستم های احیای بخار و سیستم های صنایع رنگ استفاده می شود.

  • مبدل های حرارتی دو لوله ای

از این مبدل حرارتی در فرآیند های صنعتی خنک ساز و الزامات مربوط به انتقالات دمایی در محدوده های خرد استفاده می شود.

  • مبدل های حرارتی صفحه ای

از این نوع مبدل های حرارتی در صنایع برورتی، پردازش غذا، فرآیند های شیمیایی، کوره ها و صنایع سرد سازی چرخه بسته به چرخه باز استفاده و بهره برداری می شود.

  • کندانسور ها

از کندانسور ها برای میعان و فرآیند های تصفیه، کارخانه های برق، منجمد سازی، تهویه و فرآیند های شیمیایی استفاده می شود.

  • اوپراتور ها و بویلر ها

از بویلر ها و اوپراتور ها در فرآیند های تصفیه و میعان، منجمد سازی و تهویه استفاده و بهره برداری می شود.

متریال مناسب برای ساخت مبدل حرارتی چیست؟

شاید شما فکر کنید که جنس مبدل حرارتی از نوع آهن است تا گرما را سریع جذب یا منتقل کند. اما مبدل حرارتی ممکن است از جنس سرامیک، کامپوزیت (بر پایه فلز یا سرامیک) و یا حتی از نوع پلاستیکی (پلیمری) باشد.

هر کدام از این مواد ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشد به عنوان مثال برای مواردی که درجه حرارت بالا مورد نیاز است (حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد یا ۲۰۰۰ درجه فارنهایت) از مبدل حرارتی با جنس سرامیک استفاده می شود. در این حرارت بالا نمی توان از مس، آهن یا فولاد استفاده کرد، زیرا در این دما ها، مواد ذکر شده، ذوب خواهند شد.

در مواردی که مواد خوردنده یا ساینده در پری هیتر در حال جریان باشد، استفاده از موادی همچون مس، آهن یا فولاد پیشنهاد می شود. پلاستیک به طور کلی وزن و هزینه کم تری نسبت به فلزات دارد. همچنین آن ها در برابر خوردگی و رسوب کردن، مقاوم هستند و همچنین می توان آن ها را برای انتقال حرارت مناسب طراحی و تولید کرد.

تمایل کم به تغییرات مکانیکی و نا مناسب بودن برای درجه حرارت بالا از جمله عیب های این مواد می باشد. از جمله کاربرد های این مواد می توان به استفاده در استخر یا دوش حمام اشاره کرد. از مواد کامپوزیتی برای تبدیل یک مبدل حرارتی ساده به یک مبدل حرارتی پیشرفته استفاده می کنند. به عنوان مثال، مواد آهنی را که دارای هدایت گرمایی خوب هستند با مواد پلاستیکی که دارای وزن کم تر و نسبت به خورندگی، مقاوم هستند، ترکیب می کنند و یک متریال کامپوزیت با ویژگی های خاص تولید می کنند.

ملاحظات لازم در انتخاب مبدل حرارتی

همان طور که دیدیم انواع مختلفی از مبدل های حرارتی در بازار موجود می باشند. اما مناسبت هر مبدل حرارتی و کارآیی آن در انتقال دما بین سیالات به برخی ویژگی ها و الزامات کاربردی ربط دارد. این موارد به شدت بر طراحی نهایی مبدل حرارتی مورد نظر تاثیر گذار است.

  • نوع سیالات، جریان سیالات و ویژگی های آن ها

نوع خاصی سیالات مورد استفاده همانند هوا، آب، روغن و ... و وجوه فیزیکی، شیمیایی و دمایی آن ها، دما، فشار و میزان قلیایی آن ها در تعیین پیکربندی جریان و ساخت و ساز مناسب برای انتقال دمای مورد نظر تعیین کننده است.

مثلا اگر سیالات با میزان خورندگی بالا مورد استفاده باشند، طراحی مبدل حرارتی باید به گونه ای باشد که در برابر شرایط فشار شدید در فرآیند سرد سازی و گرما سازی، مقاومت داشته باشد.

  • بهینه سازی طراحی

طراحی یک مبدل حرارتی برای کاربری مورد نظر، شامل تعیین میزان تغییر دمایی سیالات مورد استفاده، ضریب انتقال دما و ساخت مبدل و مرتبط ساختن این موارد با میزان انتقال دما است. مشکلی که در زمینه طراحی وجود دارد، محاسبه میزان انتقال دما و اندازه لازم برای دستگاه است.

در واقع در طراحی باید یک مسئله مشخص شود، میزان اثربخشی دمایی مبدل بنا بر یک اندازه و طراحی خاص. میزان اثربخشی یعنی میزان انتقال دما، میزان دمای انتقالی مابین سیالات و تغییر دمای آن ها و کل افت فشار در دستگاه مبدل حرارتی.

  • محدودیت های اندازه

بعد از انتخاب نوع و طراحی مناسب مبدل حرارتی، اشتباه معمول انتخاب مبدل حرارتی خیلی بزرگ برای یک فضای فیزیکی محدود است. بهتر است که فضای انتخاب شده برای قراردهی مبدل حرارتی، بزرگ تر از خود دستگاه مبدل حرارتی باشد.

  • هزینه مبدل حرارتی

هزینه مبدل حرارتی، صرفا قیمت اولیه تجهیزات آن نیست، بلکه هزینه نصب، عملیاتی سازی و نگهداری آن را هم باید لحاظ کنید. انتخاب و تهیه دستگاه مبدل حرارتی مناسب مهم است، اما در موقع خرید باید هزینه کلی آن را هم در نظر بگیرید تا در انتخاب آن دچار اشتباه نشوید.

قیمت و خرید مبدل های حرارتی

اگر در هنگام خرید و انتخاب مبدل حرارتی نیاز به اطلاعاتی دارید که در این مقاله می توانید آن ها را بخوانید و به نکاتی که در انتخاب مبدل های حرارتی می تواند به شما در انتخاب مبدل حرارتی مناسب کمک کند توجه کنید. این مواردی عبارت است از:

  • ظرفیت حرارتی
  • دما و فشار کاری
  • نوع مبدل حرارتی انتخابی
  • نوع سیال هایی که واسطه هستند برای تبادل حرارت

مبدل حرارتی مهتاب گستر

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه ای، انواع منبع کویل دار، انواع برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده، کندانسور هوایی، دستگاه هواساز، انواع چیلر ها (چیلر تراکمی و چیلر جذبی)، پمپ و سیستم های آبرسانی، انواع فن کویل ها و اسپیلت ها، ساخت انواع دستگاه اگزاست فن، انواع یخساز صنعتی، انواع سختی گیر آب، انواع فیلتر شنی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید مبدل حرارتی و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت مبدل حرارتی، تکنولوژی ها و آپشن های آن ها و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع مبدل حرارتی به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع مبدل حرارتی و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مبدل حرارتی و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی دستگاهی است که برای انتقال دما بین دو سیال با درجات دمایی متفاوت طراحی و تولید شده است. توجه داشته باشید که منظور از سیال در این جا صرفا مایع نیست و شامل بخار و گاز هم می شود. بنابر نوع مبدل حرارتی مورد استفاده، فرآیند انتقال دما می تواند گاز به گاز، مایع به گاز یا مایع به مایع باشد. این انتقال می تواند به واسطه یک جدا کننده جامد انجام شود که از اختلاط دو سیال یا تماس آن ها جلوگیری کند.

مبدل های حرارتی در مجموعه ای متفاوت از صنایع مختلف مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند و دسته ای پر شمار از مبدل ها برای موارد کاربردی سرمایش و گرمایش طراحی و ساخته شده اند.

معرفی انواع مبدل های حرارتی

با توجه به ویژگی های طراحی و نوع مکانیزم کارکردی، چندین نوع مبدل حرارتی در دسترس می باشد. متداول ترین نوع این دستگاه ها که در صنعت مورد استفاده اند شامل این موارد می باشند:

  • مبدل حرارتی پوسته و لوله ای

متداول ترین نمونه مبدل های حرارتی، مبدل های پوسته و لوله ای می باشد که از یک لوله واحد یا چندین لوله (دسته لوله) که در یک پوسته فشار سیلندری بسته قرار داده شده اند تشکیل شده است.

طراحی و ساخت این مبدل های حرارتی به گونه ای است که یک سیال در لوله یا لوله های کوچک تر جریان می یابد و سیال دیگر در پیرامون آن در لوله های دیگر یا بین آن جریان می یابد. موارد کاربردی استفاده از این نوع مبدل های حرارتی شامل پیش گرمایش، خنک سازی روغن های صنعتی و تولید بخار می باشد.

  • مبدل حرارتی دو لوله ای

این مبدل حرارتی که در واقع نوعی مبدل پوسته و لوله ای است از ساده ترین ساختار و طراحی مبدل های حرارتی بهره می برد که شامل دو یا تعداد بیشتری لوله متمرکز است.

  • مبدل حرارتی صفحه ای

این مبدل های حرارتی از صفحه های خمش دار و نازک به هم چسبانده شده ایجاد می شوند. هر جفت صفحه کانالی را ایجاد می کند که مایع سیال از آن عبور می کند و جفت های صفحه به واسطه جوش و پیچ و مهره و یا روش های دیگر به هم متصل می شوند.

  • مبدل حرارتی احیاء کننده

در مبدل های حرارتی احیاء کننده، سیال در هر دو طرف مبدل جریان می یابد که مبدل استفاده شده می تواند از نوع پوسته و لوله و یا از نوع صفحه ای باشد. از آن جایی که در این مبدل حرارتی، سیال بسیار داغ می شود، می توان از سیال خروجی برای گرم کردن سیال ورودی استفاده کرد. به این طریق می توان دمای سیال را در یک مقدارِ مشخصِ تقریبا ثابت نگه داشت.

از آن جا که طرز کار این مبدل حرارتی به صورت چرخه ای می باشد در نتیجه مقدار زیادی از انرژی ذخیره می شود. سیال خروجی گرمای خود را به سیال ورودی منتقل می کند. به این ترتیب برای ثابت نگه داشتن دمای سیال فقط به مقدار کمی انرژی اضافی نیاز می باشد. از مبدل حرارتی احیاء کننده معمولا برای پژوهش های تحقیقاتی استفاده می کنند.

  • مبدل حرارتی چرخ آدیاباتیک

در مبدل های حرارتی آدیاباتیک (بی در رو) از یک سیال میانی برای ذخیره گرما استفاده و بهره برداری می شود که این مایع در نهایت به قسمت مخالف مبدل حرارتی جا به جا می شود. این مبدل حرارتی از یک چرخ بزرگ با یک سری رشته تشکیل شده است که در اطراف مایعات می چرخد و برای جذب یا انتقال گرما به کار برده می شود.

  • مبدل حرارتی خنک کننده هوا

در انواع مبدل های حرارتی خنک کننده هوا لوله‎ های عبوری سیالات وسط فین ‎های انتقال حرارت احاطه ‎شده ‎اند که معمولاً در رادیاتور ماشین، رادیاتور فن کویل‎ ها، کندان سور یخچال ‌‏ها و کویل‎ های حرارتی که منبع آب دائمی در دسترس نیست استفاده و بهره برداری می شوند.

نحوه کارکرد مبدل حرارتی چگونه است؟

در مبدل های حرارتی دو سیال در حال جریان است که یک سیال حرارت را جذب می کند و سیال دیگر وظیفه انتقال حرارت را به عهده دارد. مثال بارز این فرآیند، پدیده همرفت می باشد. اما در مبدل حرارتی بدون آن که دو سیال با هم تماس حاصل پیدا کنند، تبادل گرمایی صورت می پذیرد.

مبدل های حرارتی می توانند از نوع جریان موازی، جریان متقاطع یا جریان مخالف باشند. در مبدل های حرارتی جریان موازی، دو سیال به صورت هم جهت در حال ورود و خروج هستند. در مبدل های حرارتی جریان متقاطع، دو سیال به صورت عمود بر هم در حال جا به جایی هستند و در مبدل های حرارتی جریان متقاطع، دو سیال به صورت مخالف هم در حال جا به جایی می باشند. اثر گذاری مبدل های حرارتی جریان مخالف از سایر مبدل های دیگر بیشتر می باشد.

گذشته از دسته بندی مبدل های حرارتی بر اساس جریان سیال، انواع مختلف دیگری وجود دارد که بر اساس ترکیب آن ها تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال برخی از مبدل های حرارتی از لوله های چند گانه تشکیل شده اند یا در نوع دیگر از تعدای صفحات با فضای کافی برای جریان یافتن سیال بین آن ها، تشکیل شده اند. نکته ای که به آن باید توجه کرد این است که همه مبدل های حرارتی از نوع مایع به مایع نیستند و می توان از رسانا های دیگر برای انتقال حرارت استفاده کرد.

چه عواملی می تواند عملکرد مبدل های حرارتی را بالا ببرد؟

عواملی چون نوع متریال هایی که در ساخت و تولید آن ها به کار رفته است که اگر با کیفیت بالا باشند می تواند رانمان مبدل های حرارتی را بالا ببرد.

  • جنس و نوع و تراکم فین هایی که در مبدل های حرارتی استفاده می شود حائز اهمیت می باشد.
  • جریان هوایی که وارد می شود آیا به صورت طبیعی می باشد که این طبیعی بودن یک امتیاز بالا برای مبدل و میزان هوایی ک عبور می کند با توجه به دمای سیال های سرمایشی و گرمایشی و افت فشار فین ها می باشد.

کاربرد های مهم مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی در تمام حوزه های صنعتی، هم برای خنک کاری و سرد سازی و هم برای گرما رسانی محل قابل استفاده و بهره برداری می باشند. در ادامه موارد کاربردی مبدل های حرارتی را به تفکیک انواع مورد تشریح قرار خواهیم داد:

  • مبدل های حرارتی پوسته و لوله ای

از این مبدل های حرارتی در صنایع تصفیه روغن، پیش گرمایش، خنک سازی روغن، تولید بخار، احیای دمای بویلر، سیستم های احیای بخار و سیستم های صنایع رنگ استفاده می شود.

  • مبدل های حرارتی دو لوله ای

از این مبدل حرارتی در فرآیند های صنعتی خنک ساز و الزامات مربوط به انتقالات دمایی در محدوده های خرد استفاده می شود.

  • مبدل های حرارتی صفحه ای

از این نوع مبدل های حرارتی در صنایع برورتی، پردازش غذا، فرآیند های شیمیایی، کوره ها و صنایع سرد سازی چرخه بسته به چرخه باز استفاده و بهره برداری می شود.

  • کندانسور ها

از کندانسور ها برای میعان و فرآیند های تصفیه، کارخانه های برق، منجمد سازی، تهویه و فرآیند های شیمیایی استفاده می شود.

  • اوپراتور ها و بویلر ها

از بویلر ها و اوپراتور ها در فرآیند های تصفیه و میعان، منجمد سازی و تهویه استفاده و بهره برداری می شود.

متریال مناسب برای ساخت مبدل حرارتی چیست؟

شاید شما فکر کنید که جنس مبدل حرارتی از نوع آهن است تا گرما را سریع جذب یا منتقل کند. اما مبدل حرارتی ممکن است از جنس سرامیک، کامپوزیت (بر پایه فلز یا سرامیک) و یا حتی از نوع پلاستیکی (پلیمری) باشد.

هر کدام از این مواد ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشد به عنوان مثال برای مواردی که درجه حرارت بالا مورد نیاز است (حرارت بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد یا ۲۰۰۰ درجه فارنهایت) از مبدل حرارتی با جنس سرامیک استفاده می شود. در این حرارت بالا نمی توان از مس، آهن یا فولاد استفاده کرد، زیرا در این دما ها، مواد ذکر شده، ذوب خواهند شد.

در مواردی که مواد خوردنده یا ساینده در پری هیتر در حال جریان باشد، استفاده از موادی همچون مس، آهن یا فولاد پیشنهاد می شود. پلاستیک به طور کلی وزن و هزینه کم تری نسبت به فلزات دارد. همچنین آن ها در برابر خوردگی و رسوب کردن، مقاوم هستند و همچنین می توان آن ها را برای انتقال حرارت مناسب طراحی و تولید کرد.

تمایل کم به تغییرات مکانیکی و نا مناسب بودن برای درجه حرارت بالا از جمله عیب های این مواد می باشد. از جمله کاربرد های این مواد می توان به استفاده در استخر یا دوش حمام اشاره کرد. از مواد کامپوزیتی برای تبدیل یک مبدل حرارتی ساده به یک مبدل حرارتی پیشرفته استفاده می کنند. به عنوان مثال، مواد آهنی را که دارای هدایت گرمایی خوب هستند با مواد پلاستیکی که دارای وزن کم تر و نسبت به خورندگی، مقاوم هستند، ترکیب می کنند و یک متریال کامپوزیت با ویژگی های خاص تولید می کنند.

ملاحظات لازم در انتخاب مبدل حرارتی

همان طور که دیدیم انواع مختلفی از مبدل های حرارتی در بازار موجود می باشند. اما مناسبت هر مبدل حرارتی و کارآیی آن در انتقال دما بین سیالات به برخی ویژگی ها و الزامات کاربردی ربط دارد. این موارد به شدت بر طراحی نهایی مبدل حرارتی مورد نظر تاثیر گذار است.

  • نوع سیالات، جریان سیالات و ویژگی های آن ها

نوع خاصی سیالات مورد استفاده همانند هوا، آب، روغن و ... و وجوه فیزیکی، شیمیایی و دمایی آن ها، دما، فشار و میزان قلیایی آن ها در تعیین پیکربندی جریان و ساخت و ساز مناسب برای انتقال دمای مورد نظر تعیین کننده است.

مثلا اگر سیالات با میزان خورندگی بالا مورد استفاده باشند، طراحی مبدل حرارتی باید به گونه ای باشد که در برابر شرایط فشار شدید در فرآیند سرد سازی و گرما سازی، مقاومت داشته باشد.

  • بهینه سازی طراحی

طراحی یک مبدل حرارتی برای کاربری مورد نظر، شامل تعیین میزان تغییر دمایی سیالات مورد استفاده، ضریب انتقال دما و ساخت مبدل و مرتبط ساختن این موارد با میزان انتقال دما است. مشکلی که در زمینه طراحی وجود دارد، محاسبه میزان انتقال دما و اندازه لازم برای دستگاه است.

در واقع در طراحی باید یک مسئله مشخص شود، میزان اثربخشی دمایی مبدل بنا بر یک اندازه و طراحی خاص. میزان اثربخشی یعنی میزان انتقال دما، میزان دمای انتقالی مابین سیالات و تغییر دمای آن ها و کل افت فشار در دستگاه مبدل حرارتی.

  • محدودیت های اندازه

بعد از انتخاب نوع و طراحی مناسب مبدل حرارتی، اشتباه معمول انتخاب مبدل حرارتی خیلی بزرگ برای یک فضای فیزیکی محدود است. بهتر است که فضای انتخاب شده برای قراردهی مبدل حرارتی، بزرگ تر از خود دستگاه مبدل حرارتی باشد.

  • هزینه مبدل حرارتی

هزینه مبدل حرارتی، صرفا قیمت اولیه تجهیزات آن نیست، بلکه هزینه نصب، عملیاتی سازی و نگهداری آن را هم باید لحاظ کنید. انتخاب و تهیه دستگاه مبدل حرارتی مناسب مهم است، اما در موقع خرید باید هزینه کلی آن را هم در نظر بگیرید تا در انتخاب آن دچار اشتباه نشوید.

قیمت و خرید مبدل های حرارتی

اگر در هنگام خرید و انتخاب مبدل حرارتی نیاز به اطلاعاتی دارید که در این مقاله می توانید آن ها را بخوانید و به نکاتی که در انتخاب مبدل های حرارتی می تواند به شما در انتخاب مبدل حرارتی مناسب کمک کند توجه کنید. این مواردی عبارت است از:

  • ظرفیت حرارتی
  • دما و فشار کاری
  • نوع مبدل حرارتی انتخابی
  • نوع سیال هایی که واسطه هستند برای تبادل حرارت

مبدل حرارتی مهتاب گستر

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، مبدل حرارتی صفحه ای، انواع منبع کویل دار، انواع برج خنک کننده و قطعات برج خنک کننده، کندانسور هوایی، دستگاه هواساز، انواع چیلر ها (چیلر تراکمی و چیلر جذبی)، پمپ و سیستم های آبرسانی، انواع فن کویل ها و اسپیلت ها، ساخت انواع دستگاه اگزاست فن، انواع یخساز صنعتی، انواع سختی گیر آب، انواع فیلتر شنی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید مبدل حرارتی و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت مبدل حرارتی، تکنولوژی ها و آپشن های آن ها و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید انواع مبدل حرارتی به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع مبدل حرارتی و دیگر محصولات داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مبدل حرارتی و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 39
  • بازدید کلی : 929
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی